شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

تاریخچه میوه خشک

فروشگاه دینو موتور

تاریخچه میوه خشک

۳۳ بازديد
میوه خشک شده، میوه‎ای است که به‎طور طبیعی، از طریق خشک شدن به واسطه‎ی خورشید و یا از طریق استفاده از خشک کن‎های مخصوص و دستگاه‎های پیشرفته حذف می‌شود. برای تولید میوه خشک باید استانداردهای لازم به‌درستی رعایت شود تا خواص میوه‎ی تازه از بین نرود. تولید میوه خشک در اصفهان طبق استانداردهای جهانی تولید می‌شود و طعم و مزه‌ی منحصر به فردی دارد.

میوه خشک دارای پیشینه‎ی طولانی است و قدمت استفاده از خوراکی خوشمزه‎ی میوه خشک به هزاره چهارم قبل از میلاد می‌رسد.
میوه خشک طعم و مزه شیرینی دارد و ارزش غذایی و عمر مفید آن طولانی است.

امروزه مصرف میوه خشک، بسیار زیاد شده است و افراد زیادی از خواص و ارزش غذایی میوه خشک آگاهی پیدا کرده‎اند.
میوه‎های خشک شده شامل کشمش‌ها هستند و به دنبال آن خرما، آلو، انجیر، زردآلو، هلو، سیب و گلابی طرفدارن زیادی دارند. حقایقی در مورد کشکش نشان می‎دهد که مصرف آن برای همه‌ی افراد و در رده‎های سنی مختلف مناسب است.

تولید میوه خشک در اصفهانخرما و کشمش به‎عنوان میوه‎های خشک سنتی شناخته شده‎اند که در نور خورشید یا خشک کن‎های تونل بادی گرم تهیه می‌شوند.
در روند تولید برخی از میوه‎ها مانند زغال اخته، گیلاس، توت فرنگی و انبه از شیرین کننده‌ها به‌عنوان شربت قبل از خشک شدن استفاده می‎کنند. میوه خشک استوایی در اصفهان از میوه‎های خشک پرطرفدار است.
برخی از محصولات نظیر کیوی، آناناس و … میوه‎‎های خشک شده‎ی خوشمزه‎ای هستند که به صورت حبه‎ای و یا به‌صورت ورقه‎های نازک تهیه و تولید می‎شوند. ممکن است بعضی از شرکت‎های تولیدی‌، از مواد قندی برای طعم‎دار کردن میوه‌‌های خشک استفاده کنند که می‎توانیم با توجه به ذائقه و سلیقه‎ای که داریم، میوه خشک دلخواه خود را سفارش دهیم.

میوه های خشک شده ارزش غذایی میوه‎های تازه را به خوبی حفظ می‎کنند.
محتوای مواد مغذی مختلف در میوه‎های خشک شده متفاوت، نشان‎‌دهنده‌ی ضرورت وجود انواع میوه خشک در برنامه‌غذایی است.
میوه‌های خشک سنتی مانند انجیر، خرما، زردآلو و سیب جزء رژیم‌های غذایی مدیترانه است و قدمت مصرف آن‎ها به سده‎های قبل بر می‎گردد.
کشت زودرس آن‎ها در منطقه خاورمیانه و در بخش‎هایی از عراق مدرن، ایران، سوریه، جنوب غربی ترکیه و شمال مصر رایج بوده است.
خشک کردن اولین شکل نگهداری از مواد غذایی بوده است.
هنگامی‎که انگور، خرما و انجیر از درخت می‎افتادند و زیر نور خورشید به‌طور طبیعی خشک می‌شدند، شکارچیان اولیه به مرور متوجه شدند که این میوه‎های خشک شده، شکل خوراکی دارند و قابل خوردن هستند.

میوه خشک | پارسیا پخشقدیمی‌ترین دستور العمل نوشته شده در مورد میوه‎های خشک شده در بین النهرین کشف شده است که به حدود ۱۷۰۰ سال قبل از میلاد بازمی‌گردد.
در این اسلب‎های خاک رس که به زبان مردم بابل است، رژیم‎های غذایی مبتنی بر دانه‎های مقوی (جو، ارزن، گندم)، سبزیجات و میوه‎های خشک مانند خرما، انجیر، سیب خشک شده و کشمش اطلاعاتی نوشته شده است.
در تمدن‎های اولیه از خرما و کشمش به‎عنوان شیرین کننده استفاده می‎کردند.
در این کتیبه‎ها نوشته شده است که از میوه‎های خشک شده برای تهیه‎ی نان استفاده می‎کردند که بیش از ۳۰۰ دستور غذا، از نان جوی ساده برای کارگران تا افراد دیگر، کیک‎های طعم‎دار با عسل برای کاخ‎ها و معابد وجود داشته است.
بعضی از دستور العمل‎ها بسیار دقیق و دارای مواد ارزشمندی هستند. این نشان می‎دهد که در گذشته هم استفاده از میوه خشک رواج داشته است و برای طبخ خوراکی‎های مختلف از میوه‎های خشک شده استفاده می‎کردند.

بیش از ۵،۰۰۰ سال پیش در بین النهرین خرما یکی از اولین درختانی بود که کشت شد و پس از آن کشت خرما در آن منطقه رواج پیدا کرد. خرما یکی از ارزان ‎ترین غذاهای اصلی بود و در آن زمان هم از ارزش غذایی خرما مطلع بودند.
در آثار و معابد آشوری و بابلی این ماده‎ی غذایی ارزشمند به خوبی ثبت شده است.
امروزه هم خرما از خوراکی‌های مقوی است که مصرف آن توسط متخصصان توصیه می‌شود. پخش عمده میوه خشک به سراسر کشور و فروشگاه‎های معتبر، دسترسی ما به انواع میوه خشک را راحت کرده است.

روستاییان در بین النهرین خرما را خشک می‎کردند و به‎عنوان شیرینی می‎خوردند.

میوه خشک | پارسیا پخشخرماهای خشک شده نرم، خشک و تازه بودند. مسافران از خرما برای تجدید انرژی و خوارکی مفید در برابر خستگی بین راه استفاده می‎کردند.

در یونان، انجیر‎ها به راحتی رشد می‎کردند و به‎طور کلی از نظر فقیر و ثروتمند انجیر اهمیت بالایی داشت.
اولین بار در قرن چهارم قبل از میلاد در ارمنستان و مناطق شرقی مدیترانه استفاده از انگور آغاز شد و جمع آوری انگور برای تهیه‎ی کشمش رواج پیدا کرد.

کشمش‎ها در زیر نور خورشید در بیابان تولید می‌شدند.
به سرعت تولید کشمش در سرتاسر شمال آفریقا از جمله مراکش و تونس گسترش یافت.
دانشمندان و مصری‎ها به علت محیط مناسب برای خشک شدن انگور زیر نور خورشید، افراد را به تولید کشمش تشویق می‎کردند.
مردم برای ذخیره‌سازی کشمش آن‎ها را در کوزه‎ها می‎گذاشتند و هزاران نفر کشمش‎ها را در معابد مختلف تقسیم می‎کردند.
مردم هم‎چنین از کشمش برای تهیه‌ی نان و شیرینی‎های مختلف استفاده می‎کردند. این سنت پس از گذشت سال‎ها، هم‎چنان ادامه‎دار است و امروزه هم برای مزه‎دار کردن نان‎ها و شیرینی‎های مختلف از کشمش استفاده می‌شود.
این میوه‌ها از طریق یونان و خاورمیانه به ایتالیا پخش شد.
رومی‎های باستان در سطوح مختلف جامعه، میوه‎های خشک را در مقادیر چشمگیر و به‎عنوان بخش مهمی از وعده‎های غذایی، همراه با زیتون می‎خوردند.

میوه خشک | پارسیا پخشنان‎های تهیه شده با کشمش و خرما به صورت تکه شده برای وعده‎ی صبحانه رواج داشت.
هم‌چنین مصرف این نان‎ها با غلات، لوبیا و شیر طرفداران زیادی داشت.
در دوران کهن، کشمش‎ها به قدری ارزشمند بودند که از قلمرو غذایی فراتر رفته و به‎عنوان پاداش برای ورزشکاران موفق در نظر گرفته می‎شدند.
با نگاهی به تاریخچه‎ی میوه خشک متوجه می‌شویم که از گذشته ارزش غذایی انواع میوه‎های خشک شده برای افراد جامعه به خوبی شناخته شده بود، همان‌طور که امروزه مصرف میوه خشک در بین مردم بسیار متداول شده است.

راه‎های دسترسی به خرید میوه خشک بسیار راحت است، خوشبختانه با فروش عمده میوه خشک در اصفهان و سراسر کشور و توزیع آن به فروشگاه‎های مختلف و سوپر مارکت‎ها ما به آسانی می‌توانیم از فروشگاه‎های معتبر و خواروبار فروشی‎ها میوه خشک دلخواه خود را خریداری کرده و از مصرف آن لذت ببریم.

تولید میوه خشک (3 روش و 7 دستور عالی)

میوه های خشک شده مثل سیب، موز، زردآلو، آلو و توت فرنگی، همگی میان ‌وعده ‌هایی سالم و دلچسب هستند که می توانید آنها را به میوسلی صبحانه تان اضافه کنید یا حین حرکت و رفتن به این طرف و آن طرف آنها را میل کنید. بچه‌ها هم عاشق میوه های خشک هستند.

میوه های خشک چه ضرری دارند؟

این میوه ها جزء خوراکی های لوکس محسوب می شوند و قیمت آنها تا حدودی بالاست. در ضمن در اغلب موارد ماده نگهدارنده دی اکسید گوگرد به آنها اضافه می شود.

حساسیت به گوگرد ممکن است برای کسانی که آسم دارند دردسرساز باشد؛ پس بهتر است به جای اینکه دنبال برندهای بزرگ بگردید همیشه به مواد تشکیل‌دهنده محصول نگاه کنید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.